Closed the rest of this week. Back on Monday.
Först ut är huvudsignalerna.
Försignaler kommer inom kort.
Signaler till vägskydd är försenade. Ett litet konstruktionsfel gjorde att dom blev svåra att producera så dom får göras om.
Dvärgsignalerna kommer men avvaktar lite så att produktionssättet får sätta sig lite.
Observera, signalerna är anpassade till MGPs signaldekoder och fungerar INTE utan den!
Vill man använda signalerna till något annat system så kan det gå med lite kunskaper i lödning och elektronik. Fråga isåfall och berätta vad du vill göra.
Angående placering av signalerna
Signalerna får naturligtvis inte stå så nära spåret så att lok och vagnar tar i signalerna.
De så kallade MOROP-normerna styr kravet på det fria rummet runt spåret. För Nskala anges det till 27 mm för en raksträcka, dvs 13.5mm åt båda hållen från spårets mitt.
Signalskärmen på de vanligaste signalerna, är 4mm bred, dvs stolpen skall placeras minst 15.5mm från spårets mitt.
Använder man t.ex. Peco-spår så sticker sliprarna på dessa ut 8.15mm från spårmitt och fästena för signalerna har 7mm radie. Detta innebär att hålet för signalfästena (14mm) skall borras strax utanför sliperskanten (minst 0.35mm).
Ovanstående gäller raksträcka. Vi innerkurva kommer långa vagnar längre ut och man får ta till lite större avstånd.
Signaler N Sverige
Signal shaft
Signal shaft for easy mounting of signals on the layout
Dekaler bård svenska Vtsi N
Dekalark med reflexkant till vägtrafiksignal, N-skala.
Signal svensk dvärg, 4 ljus, N
Färdiga signaler
Signal swedish main dwarth, 7 lights, N
Färdiga signaler
Signal Vägskydd, Vägtrafiksignal, N
Färdiga signaler
Signal Vägskydd, V-signal mot tågen, N
Färdiga signaler
Signal Vägskydd, V-försignal mot tågen, N
Färdiga signaler
Swedish distant signal 2 lights N
Färdiga signaler
Swedish distant signal 3 lights N
Färdiga signaler